Abstract (croatian) | Čitanje je uspješno ako je izvedeno glatko odnosno fluentno. Važno je razumjeti poruku napisanog, a ne samo imati sposobnost dekodiranja pojedinih riječi. Preduvjeti za svladavanje čitanja i pisanja su: 1. Djetetovo kognitivno funkcioniranje (inteligencija, prostorna orijentacija, kratkoročno pamćenje (vidno i slušno) ; 2. Fonološka osjetljivost djeteta ; 3. Predškolsko znanje veze glas-slovo, te 4. Roditeljski angažman u djetetovu napretku. Pisanje je vještina svladavanja slova te zahtijeva određenu uvježbanost i ima niz izravnih i posrednih pokazatelja koji utječu na usvajanje tih sposobnosti ; od razvoja makromotorike do fine motorike, osjećaja za red (nizanje), do pisanja grafičkih znakova... U hrvatskom jeziku je prihvaćeno načelo istodobnog učenja čitanja i pisanja svakoga slova te se i priprema za uvježbavanje tih aktivnosti provodi istovremeno. U djece s poteškoćama u razvoju govora i jezika često se poteškoće, koje smo prevladali na početku pri usvajanju jezika, ponavljaju pri početnom pisanju i čitanju. Stoga, da bismo ih svladali, s djecom uvježbavamo sve te funkcije u složenom procesu rehabilitacije (habilitacije) i edukacije, na njima primjeren način. Ovdje prikazujemo postupke i metode individualiziranog pristupa djeci i predvježbica za čitanje i pisanje (različite didaktičke vježbe i igre, koje potiču bogaćenje rječnika, logičko zaključivanje i mišljenje, slušne i vidne stimulacije i spretnost u izvođenju grafomotorike), te naročito likovno izražavanje kao jednu od najvrednijih didaktičkih i terapeutskih metoda i postupaka. Crtanje, slikanje, modeliranje i građenje područje je kroz koje se dijete oslobađa u emocionalnom i kognitivnom razvoju te na taj način doprinosi boljoj komunikaciji i divergentnom mišljenju. Istovremeno su to efikasne vježbe za svladavanje prostornosti, poticaj motoričkog razvoja i imenovanja boja, što je naročito vezano za početno pisanje. |